Błąd optymizmu a konkursy losowe. Czy mamy wyższe perspektywy wygranej niż inni?

Gdyby tylko każdy umiał przeliczać natychmiastowo matematyczne szanse na wygranie w różnych grach! Logicznie o tym myśląc, nigdy nie spróbowalibyśmy gry wtedy w totolotka. Szczęśliwie dla organizatorów płatnych gier losowych, a przede wszystkim wielkich loterii, nie umiemy tak dobrze liczyć.

I dodatkowo nasze myślenie jest obarczone błędem kognitywnym nazwanym błąd optymizmu.
Błąd optymizmu został zauważony przez uczonych badających, jak dobrze ludzie szacują swoje szanse na zachorowanie. Okazało się, że ludzie zwykle uważają prawdopodobieństwo zachorowania za mniejsze w swoim przypadku niż w przypadku innych. Co to znaczy? Że nawet gdy wiedzą, że mają dokładnie takie same szanse na zachorowanie na raka, czują, że to dotyczy raczej innych ludzi.

loteria

Autor: MBWA PR
Źródło: http://www.flickr.com
Każda loteria musi opierać się podobnym myśleniu. Możemy uważać na słowa naukowców i całkowicie wiedzieć, że nasza szansa na wygranie równa się jeden do stu milionów, lub i miliarda, ale niemało osób i tak kupi los. Uznając, że te dane powinny dotyczyć innych, że to raczej inni będą walczyć z niefartem. Charakteryzujemy się po prostu tym, że przeszacowujemy prawdopodobieństwo zdarzeń pozytywnych, a nie doceniamy perspektyw negatywnych. Przewidujemy zatem, że wysyłając los, to my, a nie inni, będziemy mieli szczęście.
Objawia się w wielu sytuacjach życiowych, nie tylko w tym, że w dniu losowania ogromnych nagród wiele osób kupuje kupony czy wysyła wiadomości tekstowe, by zdobyć majątek. Analogiczną sytuację widzimy np. przy nabywaniu ubezpieczeń albo w postrzeganiu swojego potomstwa. Błąd optymizmu towarzyszy nam zatem przy wielu sytuacjach, niekiedy nawet jest używany przez profesjonalistów zajmujących się np. marketingiem.

Dziś prezentujemy taki post – jeżeli jest on przydatny również dla Ciebie, to kliknij, a więcej zobaczysz w artykule (https://visaandwork.com/zaproszenie-dla-obcokrajowca/). Upewnij się, może to także wyda Ci się ciekawe.

Nikt nie musi nikogo nabierać, slogany reklamowe prezentujące przed nami wielkie perspektywy wcale nie oszukują.

Tylko poddanie się błędowi optymizmu sprawia, że kupując kupon zapominamy chwilowo, że prawdopodobieństwo wygrania głównej nagrody jest minimalna i że gra, w której uczestniczymy to tak właściwie wielka loteria.
Kategoria: Bez kategorii
Tagi: , , , ,